[ITNOG] IPv6, anyone ?

Marco Marletta marco.marletta@garr.it
Gio 18 Ott 2018 11:54:53 CEST

-------- Original Message --------
Subject: Re: [ITNOG] IPv6, anyone ?
From: Antonio Prado <antonio@prado.it>
To: Marco Marletta <marco.marletta@garr.it>
Cc: itnog@lists.itnog.it
Date: 18/10/2018, 11:31:22

la mia premessa era infatti:
"non intendo negare il problema"
Volevo davvero sapere da quali numeri era partito, perchè potrebbe
essere rilevante il trend, oltre che il valore assoluto.

Sull'affidabilità e sulla soggettività: geoff huston assume che usi ipv6
se vedi un adsense ipv6, e questo che incollo di seguito è quello che mi
ha risposto quando gli ho chiesto come faceva le stime. Calcola che
abbiamo circa 2 milioni di utenti, ed il 13% delle istituzioni collegate
ha ipv6 dual stack. I dati di ITU sono aggiornati al 2015.

To try and estimate the number of users behind each originating ASN on the Internet we need to follow a roundabout path as of course this is not open public data and we need to follow indirect pointers.

The first item is the periodic census of Internet Users collated by the ITU-T (http://www.itu.int/ITU-D/ICTEYE/Indicators/Indicators.aspx) This is old data and is full of inaccuracies, but its almost the only open public source of information on userts per country.

This is not current data, so we use the current world population estimates (http://www.geohive.com/earth/population_now.aspx) to ‘update’ that number to current population estimates

The next assumption is that the Google ad placement algorithm is uniformly spread across a country and in particular across all providers - this is a pretty poor assumption, but its the best data we have.

So if a particular AS is getting 10% of Google’s ad placements then we assume that that particular has 10% of the country’s user population.

So looking at AS137, Google presented 0.28% of the ads placed in Italy to users on AS137. So we take 0.28% of the total IT user population and we estimate some 100,000 users for this network.

Ti sembrano dati affidabili e oggettivi?

ciao

Marco Marletta
GARR - The Italian Academic and Research Network
Via dei Tizii, 6 I-00185 Rome - Italy
office: +39 06 4962 2000 fax: +39 06 4962 2044
Email: marco.marletta@garr.it